آثار

حقوق در رساله حضرت سجاد حق فرد جفاکار

«و اما حق من ساءک القضاء علی یدیه بقول او فعل فان کان تعمدها کان العفو اولی بک لما فیه له من القمع و حسن الادب مع کثیر امثاله من الخلق. فان الله یقول: «و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ما علیهم من سبیل – الی قوله – من عزم الامور» و قال عزوجل: «و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین.» هذا فی العمد. فان لم یکن عمدا لم تظلمه بتعمد الانتصار منه فتکون قد کافاته تعمد علی خطاء و رفقت به ورددته بالطف ما تقدر علیه و لا قوه الا بالله».
اما حق کسی که به دست او قضا با تو بدی روا داشت حال با گفتار باشد یا فعل، این است:
[صفحه ۳۱۴]
– اگر او در این بدی و جفا متعمد است مسلما عفو و گذشت از جانب تو نسبت به او سزاوارتر و برتر است چرا که این برخورد موجب ریشهکن شدن درونی مشکل او شده به علاوه که این خود ادبی زیبا است که با او انجام میدهی و از این گذشته امثال این امور و برخوردها از بسیاری از افراد نظیر او سر میزند و لذا باید با دیده اغماض با آن مواجه شده و از آن درگذری.
خداوند متعال میفرماید: «آنان که پس از ستم دیدن درصدد انتقام برآیند مورد تعرض قرار نمیگیرند و در انتقام خود محق میباشند – و البته آن کس که از انتقام چشم بپوشد و صبر کند و ببخشد، نشانه اراده محکم اوست.» [۴۳۹].
همچنین خداوند – عزوجل – میفرماید: «اگر انتقام میگیرید به قدر ستمی که دیدهاید انتقام بگیرید، ولی اگر صبر کنید البته بهتر است.» [۴۴۰].
– همه آنچه ذکر شد در مورد تعمد در جفا و بدی بود. اما اگر آن شخص متعمد نباشد و ناخواسته به تو جفا روا داشته، تو نباید با تعمد در انتقام از او و مقابله با او، به او ظلم روا داری که در این صورت تو با «عمد» خطای او را پاسخ دادهای.
تو باید با او با مدارا و رفق رفتار کنی و او را به لطیفترین شیوهای که بر آن قدرت داری، آنچنان مورد بازنگری عمیق درونی قرار دهی که خود مجبور به عدول از قصد و عمل خود برآمده و خود برگردد. «و لا قوه الا بالله»
برگرفته از کتاب اسوه کامل زندگی نامه امام سجاد علیه السلام نوشته آقای محمد محسن دعایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *